Lyst på et håndarbeid ute i sola eller inne i regnet?

Sørg for å ha utstyret i orden! Ta en kikk innom Kriblende Gleders nettbutikk!

fredag 9. desember 2011

Min pepperkakeoppskrift



Barnas pepperkakedeigkreasjon (nytt ord, kanskje...?)

Jeg glemmer aldri mitt første møte med pepperkakedeig. Jeg var ikke så gammel, men den deilige lukten, konsistensen og ikke minst smaken satte seg godt fast i hukommelsen. Så da vi her en dag satte i gang pepperkakebaksten, så måtte både ungene og jeg unne oss noen gode porsjoner med deig. Det ble altså en sanserik opplevelse for oss alle tre.

Jeg har prøvd noen oppskrifter tidligere og kommet fram til at oppskriften på Lyse sirupskaker som tidligere var å finne på Eldorado sin lyse sirupsboks er et godt utgangspunkt. Jeg har byttet ut den lyse sirupen med mørk, og lagt til noen teskjeer pepper. Denne pepperkakedeigen her smaker aldeles FANTASTISK!! De ferdige pepperkakene er også veldig gode. Her har du oppskriften min:

Deilige pepperkaker
3/4 dl mørk sirup
5 dl sukker
14 dl hvetemel
250 g margarin
1 1/2 dl vann
1 ts ingefær
1 ts malt nellik
1 ts kanel
2 ts pepper
1 ss natron

Varm opp sukker, vann, sirup og krydder (ikke natron) i en kjele til du får en jevn blanding. Ta kjelen av platen og tilsett margarin. Rør blandingen kald og tilsett mel og natron. Elt deigen godt og kjevl den ut til en 3 mm tykk leiv. Trykk ut ønskede figurer og legg kakene på smurt bakeplate. Stekes på 175 grader celsius i 8-9 minutter.

Kakene hever seg! Så ikke legg dem for tett.

Den siste deigen som blir til overs kan brukes til å lage peppernøtter. Er du veldig glad i pepper (som meg), kan du strø litt ekstra pepper på bakebordet og kna det inn i deigen. Rull den så til en pølse og skjær i passende biter. 



Ønsker dere en flott adventstid!




1 kommentar:

Ailin sa...

De så kjempegode ut, tror jeg må prøve å bake dem nå jeg:) Har egentlig bakt masse allerede, men kakene har en tendens til å forsvinne før jul... <3 Tusen tusen takk for det fine julekortet, det var veldig koselig<3 Det kommer snart en liten (forsinket) julehilsen fra meg og Helene i posten også:) Ønsker dere alle en riktig god jul:) Du må hilse til guttene også<3 Juleklem fra Ailin:D