Lyst på et håndarbeid ute i sola eller inne i regnet?

Sørg for å ha utstyret i orden! Ta en kikk innom Kriblende Gleders nettbutikk!

søndag 3. juli 2011

Heklekant



Denne heklekanten passer, etter min mening, godt både til avsluttningen av et gimpeteppe og til kanting av andre prosjekter.

Dette må du kunne hekle fra før:
-Luftmasker
-Fastmasker

Hvis du skal hekle denne borden som avsluttning på et gimpeteppe med fastmasker (se evt Gimping med fastmaske - Lynkurs), så hekler du en fastmaske og en luftmaske i hver gimpeløkke.

Jeg har vridd gimpeløkkene etterhvert som jeg heklet. På venstre side av arbeidet på bildet er det heklet fastmasker og luftmasker, som beskrevet ovenfor.

2.omgang: Hekle en fastmaske i hver gimpeløkke (over fastmasken fra forrige omgang, ev gjennom fastmasken fra forrige omgang). Så tre luftmasker.

Den fastmasken du nettopp har heklet, består blant annet av to tråder helt til venstre. Stikk heklenålen gjennom disse (som vist på bildet), og hekle slik en fastmaske i den nevnte fastmasken..

Fortsett på samme måte i hver gimpeløkke bortover.

Det kan se ut som borden er litt for stor for gimpearbeidet, men tro meg, etter en vask vokser gimpingen veldig i lengden (50 %, er min erfaring), så borden passer fint til slutt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Dette var godt forklart :-) Jeg ber derfor om å få kopiere en del av teksten din når jeg skal holde et gimpekurs nå. Da slipper jeg å skrive alt på nytt.
mvh
Vigdis

Maria sa...

Det var hyggelig å høres 😀 Takk for at du spør! Du må gjerne kopiere tekst om du henviser skriftlig og gjerne muntlig til www.kriblendegleder.no. Lykke til med kurset!

Anonym sa...

Hei
Fin forklaring på heklekant. Jeg skal ha et kurs i hekling av kant på strikkehelg i Stavanger i oktober og lurer på om jeg kan bruke bildet ditt for info om kurset?
Mvh Karen