Lyst på et håndarbeid ute i sola eller inne i regnet?

Sørg for å ha utstyret i orden! Ta en kikk innom Kriblende Gleders nettbutikk!

fredag 8. november 2013

Saftig sjokoladekake, med eddik!

Jeg har fått noen forespørsler om oppskriften på en spesiell sjokoladekake jeg bakte denne uken. Så jeg tenkte jeg kunne likegodt dele den på bloggen. Her er bare restene av kaka:

Farsdagskake? Saftig og god er den ihvertfall!

Oppskriften er inspirert av Det søte liv sin Crazy Chocolate Cake. Jeg har litt mer kakao i, og har byttet ut vaniljeessens med vaniljesukker. Dessuten stekte jeg den i en middels stor, rund form, istedet for i liten langpanne. Dermed ble den ganske høy og fin. Glasuren min ble improvisert. Jeg er ikke så glad i smør, derfor smeltet jeg det, for dermed å kunne øke mengden melis og kakao.

Ingredienser:
400 g sukker
375 g hvetemel
60 g kakao
2 ts natron
4 3/4 dl vann
1,5 dl matolje (f.eks rapsolje)
2 ts vaniljesukker
2 ts eddik (7%)!!! (Ikke dropp edikken, det er visst den som skal ha æren for den spesielle konsistensen)
Bland de tørre ingrediensene sammen i en bakebolle. Bland sammen vann, olje, vaniljeessens og eddik. Ha det flytende oppi bollen med det tørre, og rør deigen raskt sammen.

Om du har deigen i en liten, bakepapirkledd langpanne (ca 30x20 cm): Stek kaken midt i ovnen ved 175°C i 30 min.

Om du har deigen i en middels stor, rund form (ca 24 cm i diameter): Stek kaken nederst i ovnen ved 175
°C i 30 min. Skru ned til 150°C og la den stå der til den er gjennomstekt (sjekk f.eks. med et tynt engangs-grillspyd av tre), ca 20 min.

Avkjøl kaken i formen. Løft kaken ut av formen ved dra i sidene på bakepapiret, eller hvelv kaken ut av formen og fjern bakepapiret.


Det søte liv sin glasur:

200 g smør (se tips)
2 ss kakao
5 dl melis
Rør sammen mykt smør, kakao og melis. Bre sjokoladeglasuren jevnt over den kalde kaken. 

Min glasur:
Ca 50-100 g margarin smeltes
Melis og kakao vispes i til det smaker godt, og til massen er passe tykk.

Bre sjokoladeglasuren jevnt over den kalde kaken. 

Kaka er enkel og rask å lage, og den har holdt seg saftig flere dager i kjøleskapet. Anbefales! (PS: Husk farsdag på søndag!)

God helg!

Ingen kommentarer: