Lyst på et håndarbeid ute i sola eller inne i regnet?

Sørg for å ha utstyret i orden! Ta en kikk innom Kriblende Gleders nettbutikk!

torsdag 31. oktober 2013

Hakket lue med rullekant

For en stund siden begynte jeg å hakke en lue til minstemann. Jeg hakket med en tokroksnål, med to blå garnnøster. Ett til opp-plukking av masker, og ett til felling av masker, i motsatt ende. Denne metoden kan brukes til å hakke rundt og rundt. Siden yndlingsfargen til minsten for tiden er blå, falt luen veldig godt i smak, og han poserer gladelig for kamera i sin nye lue:


Da jeg felte av, gjorde jeg dette i fire hjørner. Jeg felte hver omgang, to masker per hjørne, med en maske i midten av de to. For at resultatet skulle se ok ut, sørget jeg for at maskene ble felt "mot hverandre". Jeg skulle gjerne forklart dette bedre, men det er ikke så lett uten flere bilder.

Jeg prøver likevel!

Felling!

I et hjørne er det altså to masker som hakkes sammen. 
Èn som hakkes vanlig. 
Så er det to som hakkes sammen igjen.

På oppmaskingen hakkes de to første maskene, hent tråden og dra gjennom begge løkkene.
Hakk de neste tre maskene som vanlig.

Snu arbeidet og hakk avmaskingsraden som vanlig inntil de tre siste løkkene er igjen.
Ha fortsatt vrangen mot deg, la løkken til venstre komme av nålen et øyeblikk, mens du drar den midterste masken gjennom masken til høyre.
Hent opp igjen den "frie" masken og snu arbeidet.

Fortsett med oppmasking til du skal felle igjen.

Sånn ser fellingen ut:


Tips!

Det som er lurt å tenke på hvis du vil ha felling i fire hjørner, er at det totale maskeantallet rundt hodet, er delelig med fire. Med mitt garn var det passe med 76 eller 80 masker rundt hodet.

Husk også at det er bedre med litt lang enn litt for kort lue. Mine ble lett litt korte, da jeg begynte fellingen litt for tidlig.


Etter å ha hakket èn lue, fant jeg ut at dette var et ok prosjekt å ta til i disse stadige ventestundene, som dukker opp med ujevne mellomrom i løpet av dagen. Som for eksempel når èn av ungene sitter ekstra lenge og koser seg med måltidet, mens de andre har forsvunnet forlengst. Da er det jo såklart mulig å begynne å rydde og vaske rundt den lille gullklumpen. Men det er jo mye mer koselig å slappe av sammen med ham, med et håndarbeid i hendene.

Eller når han vil ha selskap på do, og tar seg meget god tid, 
eller i bilen, når jeg klarer det, uten å bli kvalm.

Selv om det hele tiden er mye som skulle vært gjort, så dukker det faktisk opp slike "tomme" stunder innimellom.

Og det har blitt noen luer etterhvert, for de andre to måtte også få, og så ble det testet ut flere fargekombinasjoner også.

Jeg får se om jeg får lagt ut bilder av disse luene med tofarget hakking, etterhvert!


Ha en fin kveld og god natt!


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hakka en lue til eldstemann men felte litt annerledes i toppen. Han ble superfornøyd! Så vaska mor lua.....jaja hakking er gøy så;) lene

Maria sa...

Hei Lene! Det er kjekt når ungene liker hjemmelagde ting :) Det var synd med vaskingen, men kanskje lua kan brukes (for eksempel hengende) til å ha småting oppi? Lykke til videre med hakkingen!