Lyst på et håndarbeid ute i sola eller inne i regnet?

Sørg for å ha utstyret i orden! Ta en kikk innom Kriblende Gleders nettbutikk!

søndag 12. juni 2011

Vafler med bokhvetegrøt

Jeg fikk for en tid siden en pakke med bokhvete fra Ukraina. Der er det visstnok vanlig å spise bokhvetegrøt nesten hver eneste dag (som tilbehør til kjøtt eller fisk, etter hva jeg har forstått). Så jeg tenkte jeg ville teste det ut.


Om morgenen skylte jeg bokhveten i kokt vann, silte bort vannet og fylte på nytt, kokt vann. Pakket gryta inn i avispapir og ullteppe og lot det stå noen timer. Så kokte jeg det opp og lot det koke en halv times tid. Normalt sett skal grøten koke i en time, men når det får stå noen timer i kokt vann i en innpakket gryte, kan koketiden kortes ned (, leste jeg på en eller annen nettside). Til slutt krydret jeg med litt salt. Resultatet? Hmm... Interressant, sunt, men dessverre vanskelig å svelge...

Likevel, grøten kom til nytte. Jeg liker ikke å kaste sunn og næringsrik mat, så dagen etter, da vi fikk overraskende formiddagsbesøk, serverte jeg deilige (!) bokhvetevafler til te/cappuchino. Jeg tok i bruk de nye, skjønne Greengate-koppene jeg er så heldig å ha fått av en gjeng flotte Sauda-damer. Ser det ikke fortryllende ut?




Bokhvetevafler - "Slumpeoppskrift"

4 store egg (toplommes)
Ca 1/2 liter kulturmelk
Sukker, noen spiseskjeer
Ca 2-3 dl bokhvetegrøt
Mel (Jeg brukte grovt, glutenfritt), til røren blir sånn passe tykk
Ca 50-60 g smeltet melange
Ca 1-2 ts natron

2 kommentarer:

Miriam S sa...

D va et nydligt service, å vaflene frista!! :-)

Maria sa...

Ja, Saudadamene har utsøkt smak!