Lyst på et håndarbeid ute i sola eller inne i regnet?

Sørg for å ha utstyret i orden! Ta en kikk innom Kriblende Gleders nettbutikk!

mandag 12. desember 2011

Reparasjoner

Denne årstiden kler jeg ungene helst i ull, så de holder seg gode og varme. De har noen gode ullklær, gensere og stillongser, som jeg er veldig fornøyd med. De er ikke så tynne og skjøre, som en del av det man finner på markedet er, men likevel er de myke og behagelige. De er kjøpt på Cubus, om du lurer...Men selv om kvaliteten er ganske god, så synes jeg klærne ganske fort blir slitte på albuer og knær.

Nå er jeg av det slaget som ikke liker å kaste ting som kan gis bort, brukes til noe annet eller repareres. Jeg liker heller ikke så godt at det samler seg opp med ting som ligger på vent, fordi de er for gode til å kastes. Så derfor tok jeg tak i ett av disse tilfellene; en genser med slitte albuer. Jeg fant en (sånn ca) passende ulltråd i garnsamlingen min og heklet to albue-lapper som jeg tråklet på ermene. Og vips! Genseren er god som ny, og kan brukes en stund til :)


Om du også finner det fornuftig å reparere noen slitte albuer på denne måten, så finn ut ønsket lengde og bredde på reparasjonslappen. Ta utgangspunkt i lengden, trekk fra bredden (begge deler målt i cm), og du får lengden (i cm) på luftmaskeopplegget du begynner med (kan være greit å huske på til andre prosjekter også).


Når du har lagt opp luftmaskene hekler du fastmasker i øverste maskeledd på luftmaskene helt til du kommer til den siste. Da må du øke (hekle flere fastmasker i samme luftmaske) sånn at lappen blir flat. Snu så arbeidet sånn at du hekler rundt og rundt. Husk å øke i hver ende, hver eller annenhver omgang. Det spørs hvor mye du øker. Det blir mest rundt i endene om du fordeler økingen på flere masker.Men du kan også velge deg fire hjørner der du øker. Da blir lappen mer firkantet.

Det skal ikke så mye for at litt slitte klær kan brukes igjen...

Håper dere har en trivelig mandagskveld :)

1 kommentar:

mettehobby sa...

Så lurt!! Ja da blir det bra slitesterkt :0) Å d så faktisk veldig fint ut også ;0) Håper dere har hatt ei fin jul :0) Ønsker dere alt det aller beste i 2012!!!