Lyst på et håndarbeid ute i sola eller inne i regnet?

Sørg for å ha utstyret i orden! Ta en kikk innom Kriblende Gleders nettbutikk!

mandag 18. juli 2011

Mandelbunn med rips-iskrem


Her en dag, så oppdaget ungene og jeg at ripsbærbusken var full av røde, modne bær. Vi samlet sammen noen bokser og desilitermål og begynte å plukke.


Det ser ikke ut som ripsene er modne på bildet, men i virkeligheten er de røde og fine.

Minstemann på ett hadde vel på det meste ganske nøyaktig to bær i boksen sin. Treåringen syntes ikke det var noen vits i at bærene skulle ta omveien om boksen før de skulle i munnen, så han satte den like godt fra seg. Eldstemann dekket i hvertfall bunnen med bær og var mer opptatt av hva vi kunne lage av dem. Selv avsluttet jeg plukkingen da jeg hadde minstemann på armen og mistet hele innhøstingen i bakken. Men vi hadde plukket noen desiliter rips, og resultatet ble ripsbæris på mandelbunn. Har aldri smakt ripsbæris før, tror jeg, men det smakte veldig godt! Oppskriften er selvkomponert, og her kommer den:


Mandelbunn:
4 eggehviter
2 dl sukker
2 dl hakkede mandler
1 ss potetmel
0,5 ts bakepulver
1 ts kanel

Stekes i rund kakeform (24 cm i diameter) på nederste rille, 175 grader i 40-45 minutter.
Avkjøles, has evt i fryseren før du lager iskremen.


Rips-iskrem:
Eggedosis av:
8 eggeplommer* og
en ukjent mengde sukker (kanskje 1/2 dl?? ...smakte det til)

Pisket krem av ca 1 1/2 - 2 dl kremfløte og
litt sukker (1-2 ss??)

Blandet eggedosis og pisket krem

Moste ca 4 dl sukrede rips med stavmikser og blandet sammen med kremen. Helte det hele straks over kakebunnen og satte det i fryseren. Etter en halv dag i fryseren var kaka klar til å pyntes og spises!



* Jeg brukte toplommes egg, derfor hadde jeg så mange eggeplommer til isen, men det går nok helt fint å bruke vanlige enplommes egg og bare bruke de fire plommene man har.


Ingen kommentarer: