Lyst på et håndarbeid ute i sola eller inne i regnet?

Sørg for å ha utstyret i orden! Ta en kikk innom Kriblende Gleders nettbutikk!

tirsdag 19. juli 2011

Pjonet lue

Tenkte jeg skulle prøve meg på pjoning! Det var søskenbarnet mitt som minnet meg på denne teknikken. Det eneste jeg "vet", eller tror jeg har skjønt, om pjoning er at det er en gammel teknikk, og at det brukes kjedemasker på forskjellige måter. Nåla kan stikkes gjennom fra fremsiden eller baksiden, gjennom øverste eller nederste masketråd i forrige omgang. På denne måten skal det visst gå an å lage mønster, faktisk! Kun med kjedemasker.

Ikke spesielt spenstig farge, men brunt passer til så mangt, dessuten har jeg MYE brunt garn som ble kjøpt inn da jeg planla å hekle sengeteppe i ungdommen. Det er vel ett av omtrent fire sengeteppe-prosjekter jeg planla, og delvis begynte på, i ungdomsårene. Har lært litt om realisme og overkommelighet siden dengang... Heldigvis!
Det jeg tenker å lage, er en lue til broderen. Egentlig sa jeg at jeg kunne gimpe en, men han lurte på om det var hårnett jeg tenkte å lage til ham... så han foretrakk en heklelue. Nå er jo kjedemasker brukt i hekling også, så pjoning kan vel kalles en form for hekling. Ihvertfall, så er det det jeg såvidt har begynt på, en pjonet lue. Og den kommer IKKE til å ligne noe hårnett, for dette blir tett! Jeg bruker garn av ull/akryl og heklenål nr 4. Har lagt opp 84 luftmasker og pjonet mindre enn en halv omgang. Jeg stikker nåla fra baksiden gjennom øverste masketråd i luftmasken, henter tråden og drar den helt gjennom. Og sånn fortsetter det. Men det går ikke spesielt fort framover. Gimping er mye mer effektivt!!! Likevel, det er spennende å se hvordan det blir, for jeg har aldri sett noe som er pjonet før.

2 kommentarer:

Fruella sa...

Det blir spennende å se resultatet :-)

Maria sa...

:)