Lyst på et håndarbeid ute i sola eller inne i regnet?

Sørg for å ha utstyret i orden! Ta en kikk innom Kriblende Gleders nettbutikk!

lørdag 10. september 2011

Lånt inspirasjon


Jeg var så heldig at jeg fikk en pjonet lue i posten her en dag! Tusen takk til lille Kaja for at jeg får låne lua di :) Sånt blir man jo inspirert av! Jeg vet nemlig ikke noe særlig mer om pjoning enn at det er en hekleteknikk som består av kjedemasker. Jeg har ikke fått pjonet noe særlig enda. Prøver å finne ut litt mer om variasjonsmulighetene.


Det jeg har funnet ut så langt, er at nederste del av lua består av kjedemasker som hekles i bakerste ledd i kjedemasken i omgangen før. Min lille prøvelapp er også et eksempel på det. 


Her har jeg begynt i sentrum med åtte kjedemasker som er heklet rundt en løkke, deretter en lufmaske, en kjedemaske, en luftmaske osv til omgangen består av 16 masker (8 kjedemasker og 8 luftmasker). Bare kjedemasker i neste omgang. Omgangen deretter: 1 luftmaske, 2 kjedemasker, 1 luftmaske, 2 kjedemasker osv. Omgangen etter: Bare kjedemasker. Det økes altså i annenhver omgang med 8 luftmasker per (annenhver) omgang.

Resten av lua består av kjedemasker som er heklet i fremste ledd i forrige omgangs kjedemaske.

Tenker at pjoning egner seg fint til grytelapper. Men akkurat dette garnet er blanding av bomull og akryl. Tror nok ikke akryl egner seg så godt til formålet, for det kan muligens smelte...  Så vi får se etterhvert hva vi får ut av pjoneteknikken. 

Ellers så driver jeg og sysler litt med nupereller fortsatt. Har laget et nytt lite kors jeg tenker å legge ut snart... Regnværsdager, som i dag, kan faktisk være riktig så koselige!

Ingen kommentarer: